Mijn reis in cijfers en lijstjes voor de liefhebbers ;)

2 september 2014 - Almere, Nederland

Naast het laatste verslag van mijn reis, ook een samenvatting in getallen!

- Gereisd in 8 landen (plus een paar stappen in Paraguay) gedurende 167 dagen
- Afgelegde afstand over land en water: ruim 20.000 kilometer (per dag 120 km)
- Totale afstand ter land ter zee en in de lucht: ruim 45.000 kilometer
- Totale tijd in openbaar vervoer: 600 uur (per dag 3.5 uur)
- 8 verschillende valuta in handen gehad: Peso’s (Colombia & Chili & Argentinië, verschillende koersen), Dollars (VS & Ecuador, zelfde koers maar verschillende munten), Soles (Peru), Bolivianos (Bolivia), Reias (Brazilië) en Euro’s (Spanje)
- 90 verschillende slaapplekken gehad, te weten
- 64 hostels/hotels
- 10 nachtbussen
- 7 couchsurfplekken (waar ik 3 weken ben verbleven in totaal)
- 5 hangmatten (1 hangmat was in een hostel, de anderen op een strand of tijdens trekking)
- 3 keer wildkamperen in tentjes
- 2 vliegvelden
- 27 verschillende transportmiddelen gehad, waaronder: 8 vliegtuigen, 120 bussen, 90 taxi’s, slechts 1 trein, air train, air tram, metro’s, auto’s, trucks, air karretje, boten, vlot, kano, tube (band om rivier af te zakken, raft, parapente, racefiets, mountainbikes, paarden, gondel, kabelbaan, brommer, tuktuk, vrachtwagen, sandbuggy, sandboard, canopy
- 70 dagen samen met Susanne gereisd en ook vele dagen met andere reizigers
- 6500 foto’s/filmpjes gemaakt (30 gigabyte)
- 20 filmpjes van Argentinië kwijtgeraakt toen ik mijn SD kaart aan m’n  eigen (!!) laptop aansloot
- 7 simkaarten gebruikt
- Bestolen van 2 paar schoenen
- 1 telefoon kwijtgeraakt
- 1 e-reader gesloopt
- Zeker 500 keer kip en rijst gegeten :P
- Heeeeel veeeeel verse vruchtensappen gedronken
- Slechts 2 kilo aangekomen
- En vooruit dan maar: In totaal  incl. vluchten €7500 in  5.5 maanden uitgegeven (Gemiddeld €45 per dag incl. vluchten)

Dan nu de lijstjes betreffende Zuid-Amerika (New York hoort ook bij mijn reis maar reken ik niet mee, omdat het zo verschillend is en in Noord-Amerika ligt)

Leukste landen
1 Colombia
2 Brazilië
3 Bolivia
4 Argentinië
5 Peru/Ecuador
Van Chili heb ik te weinig gezien om een mening te vormen

Leukste steden
1 Rio de Janeiro (Bra). Ja er was wel een WK aan de gang daar...
2 Barranquilla (Col). Ja er was wel het op-een-na-grootste carnaval van Zuid-Amerika aan de gang daar...
3 Medellin (Col)

8 Cusco (Per)
9 Bogota (Bol)
10 Cordoba (Arg)

Mooiste natuur
1 Zuidwesthoek Bolivia (Salar de Uyuni/Tupiza)
2 Watervallen van Iguazu (Arg)/Iguaçu (Bra)
3 Berggebied El Cocuy (Col)
4 Bergketen Cordillera Blanca (Per)
5 Jungle/bergachtige omgeving Machu Picchu(Per)
6 Jungle Ciudad Perdida (Col)
7 Palmenvallei Valle de Cocora (Col)
8 Maanachtige vallei en sterrenhemel bij San Pedro de Atacama (Chi)
9 Kustgebied Parque Tayrona (Col)
10 Colca Canyon (Per)

Minst leuke plekken
1 Chimbote (Peru: onveilige kuststad met veel dronkenlappen, dronken taxicauffeur en vieze kamer)
2 Manta (Ecuador: ook onveilig aandoende havenstad, ongelooflijk vieze kamer)
3 Uyuni (Bolivia: ongelooflijk toeristisch maar lelijk stadje, winderig, problemen met roadblocks)
4 San Antonio de Areco (Argentinië: klein stadje, koud, mistig, onvriendelijke inwoners, duur en saai)
5 Piura (Peru: oninteressante stad en omgeving, veel dingen gesloten, afgezet met geld wisselen)
6 Taganga (Colombia: tegenvallend duiksportplaatsje, veel armoede, vieze stranden)

Grootste tegenvallers (te hoge verwachtingen)
1 Isla del Sol (Bolivia: eiland waar Incacultuur is ontstaan: oninteressante cultuur, niet mooi, helaas erg koud)
2 Salta (Argentinië: stad waar eigenlijk helemaal niets mooi of interessant was, mooiste plein afgesloten)
3 Cuenca (Ecuador: zelfde als Salta. Was niet echt interessant, maar ook zeker niet lelijk)
4 Zamora (Ecuador: regenwoud, mooi maar was totaal niet bijzonder)
5 Cusco (Peru: zeer toeristisch, koud, opdringerige bevolking. Wel een mooie stad)

Maar om positief af te sluiten: De grootste verassingen
1 Cerro de 14 colores (Argentinië: Geen idee dat deze prachtige rotsformaties hier te vinden waren)
2 Huacachina (Peru: fijne woestijnoase. Een en al backpackers en heel relaxed sfeertje).
3 Quilotoa (Ecuador: Prachtig meer en canyon en heerlijk niet toeristisch)
4 Salento (Colombia: stadje in de koffieregio. Prachtige omgeving, heerlijke sfeer met aardige inwoners, ondanks dat het toeristisch is en er niet veel te doen is)
5 Omgeving Puyo (Ecuador: prachtig jungle in de Amazone)
6 Cafayate (Argentinië: wijnstadje met geweldige canyon en relaxed sfeertje)
7 Guatape (Colombia: absurde enorme rots ten midden van allemaal meren)
8 Palomino&Ayampe (Colombia&Ecuador: prachtige strandbestemmingen in voor mij ‘n luxe setting)
9 Paracas (Peru: arm kustplaatsje met indrukwekkende kustkliffen en eilandje voor wild spotten, dat helaas te toeristisch is)
10 Amantani (Peru: Eiland in het Titicacameer. Mediterraan gevoel. Ver van drukte)

1. Anne:
    4 september 2014
    Bolivianos, hahaha hoe orgineel!

Super leuk verslag zo! Ben benieuwd hoeveel minuten je in totaal kwijt bent geweest met het verzamelen van al deze gegevens! Top reis! Op naar de volgende :)!
  2. Jelmer:
    6 september 2014