New Yorruk!

13 februari 2014 - Cartagena, Colombia

Ja hoor, daar is hij dan, mjn eerste blog vanuit Zuid-Amerika! Na al een week in New York te zijn geweest ben ik nu al een paar dagen aan de Colombiaanse Caribische kust, oftewel het noordelijkste gedeelte van Zuid-Amerika.

Eventjes vooraf: Als je graag een mailtje wilt ontvangen als ik een nieuw verslag schrijf, schrijf je dan in voor de mailinglist (rechts op de pagina). En verder zal ik het proberen niet al te lang te maken, wetende dat het lezen van ellenlange verhalen op beeldscherm nou niet echt prettig is ofzo. Maar ik heb sowieso altijd moeite om me binnen het aantal woorden te houden met het schrijven van papers, dus of dit gaat lukken vraag ik me af.

Na mijn drukbezochte en gezellige uitzwaaifeest en het treffen van de laatste voorbereidingen ging ik op pad. Bedankt voor al jullie leuke berichtjes, die ik op mn feestje gekregen heb. Ik heb ze zojuist allemaal gelezen :) Creatieve geesten zijn aan het werk geweest; heel leuk en ik ga ze zeker teruglezen.

Maarrr... The Big Apple! Een supervette stad natuurlijk. Om eerlijk te zijn heb ik nooit veel met de Verenigde Staten en zijn inwoners (denkend aan de EVERYTHING IS AWESOME-mentaliteit en de begroeting ' How are you man?'  om dan vervolgens weg te lopen) Maar daar wen je wel aan. Ik voel er wel zeker wat voor om New York, San Fransisco en de nationale parken te bezoeken (Yellowstone lijkt me echt awesome by the way). Mijn vlucht via Reykjavik verliep goed, ondanks dat ik in IJsland in een sneeuwjacht belandde. Ik vroeg me af of een vliegtuig winterbanden heeft, maar ik hoorde dat er ook fietsen met winterbanden schijnen te zijn, dus ik neem aan van wel. Ik kwam enkele uren later dan gepland in New York aan, maar alles was perfect gegaan met de bagage. Met de airtrain en subway dook ik gelijk de stad in.

Ik was van plan om te gaan couchsurfen. Behalve dat je daarmee de torenhoge ho(s)telkosten omzeilt vind ik het een mooie manier om bij mensen terecht te komen die veel van de stad weten en je naar de betere (lees niet-toeristische) plekken kunnen leiden. Van te voren had ik al een boel mensen uitgezocht, maar gastheren (' hosts' ) vinden in NYC is toch erg moeilijk, ondanks dat er enorm veel New Yorkers actief zijn op dat sociale netwerk. Ze hebben allemaal een ontzettend druk leven en een zeer klein appartement. Mijn eerste adresje was in Queens, in een multiculturele wijk (Latino's en Indiërs vooral) en mijn host was heel gastvrij. Wel was hij wat apart, want hij leefde vrijwel in het donker in zijn appartement, liet maar erg weinig los over zijn werk en hij werkte überhaupt bijna niet. Ook was hij een keertje binnengekomen in de badkamer toen de Duitse couchsurfer stond te douchen en bleven ze een tijd naar elkaar staren voordat hij weer weg ging. Maar goed, ik had nergens last van en vond hem een goede host!

De stad is super. Brooklyn Bridge: heel mooi. Times Square: Leuk voor eventjes, maar het laat niet het echte New York zien. WTC Memorial: ¨Eventjes allemaal lachen op de plek waar de torens neerstortten met alle dodelijke gevolgen van dien. Cheese!¨ Tsja... Het leukste vond ik om door Chinatown te struinen (en er te eten), en door stadsdelen als Brooklyn en Queens. Ik heb de tijd genomen voor het enorme Central Park (hele park voor mezelf tijdens een sneeuwbui en een andere keer ging ik joggen tussen de andere hardlopers) en vermaakte me ook in kleine parken als Highline en Bryant Park.

Mooi was dat ik werd uitgenodigd door een couchsurfer die op de 30e verdieping naast het Empire State Building woont. Geweldig uitzicht uiteraard, vooral' s avonds! Ik heb een feest meegepikt via een van mijn nieuwe couchsurfmatties op de top van een andere wolkenkrabber. Super, al waren er alleen maar dikke negerinnen haha.

Mijn tweede host woont in Midtown Manhattan en heeft een heel klein appartementje waar ze wel eens 6 couchsurfers tegelijkertijd heeft ontvangen. Nu waren er naast mij nog een Duits en Litouws meisje. Mijn host, een freelance consultant op heel veel gebieden, was geweldig: haar hele leven bestaat uit reizen en mensen thuis ontvangen. Ook haar appartement is ingericht voor couchsurfers, met hapjes uit de hele wereld waar je lekker van kunt snaaien, enorm veel reisgidsen en fotografieboeken die ze zelf gemaakt heeft. Ze had heel veel verhalen over haar couchsurfers: Er was er bijvoorbeeld eentje die ze in de cel moest komen ophalen 's nachts en een ander die iemand van het andere geslacht mee naar haar huis genomen had waarna ze zich de hele nacht kostelijk met elkaar vermaakten.

Wat leuk is om te doen in New York: Pak de metro en zie waar je uitkomt. Zo ben ik op het hoogste metrostation van de stad geweest en op zoek naar het mooiste metrostation (niet in gebruik, maar je rijdt er langs. Helaas waren er geen lichten aan haha). Vooral de bovengrondse 7th train van Queens naar Manhattan is een belevenis. Je ziet Midtown Manhattan met alle wolkenkrabbers op je af komen. Ik vind de gebouwen vooral vanaf een afstandje indrukwekkend, bijvoorbeeld langs de rivieren en vanaf de ferry naar Staten Island. De oude wolkenkrabbers hebben vrijwel allemaal een prachtige lobby die de moeite waard is om te zien. Zorg alleen dat je niet in The Bronx en het oosten van Brooklyn uitkomt, want daar wil je niet wezen. In Harlem en delen van Brooklyn bijvoorbeeld voelde ik me gewoon veilig als enige blanke tussen verder alleen maar donkere mensen.

Het beeld dat blijft hangen is dat ik New Yorkers heel vriendelijk vind. Ze zijn heel behulpzaam en ik heb een paar grappige ontmoetingen gehad (Colombiaans vrouwtje: Beso beso por favor chico!). Wat dan weer tegenvalt is dat de locals gelijk willen instappen in de metro voordat mensen uitgestapt zijn. Omdat ik nog niet in de States geweest was, vond ik het ook nice om te zien dat die rokende putdeksels niet alleen in films bestaan haha.

Het is inderdaad geen korte blog geworden. De volgende zal over mijn eerste dagen in Colombia gaan. En ik zal de vooroordelen over dit land eens gaan bevestigen dan wel ontkennen. Voorproefje: De vrouwen, die zijn hier inderdaad echt heel mooi!

1. Anne:
    13 februari 2014
    Leuk stuk jel! Goed begin van je reis hoor, zo in New York! Erg leuk dat idee van couchsurfen. Lijkt me een veel leukere manier, dan zomaar in een hotel.

Y ahora COLOMBIA! Un pais muy bueno, yo creo?

Veel plezier jel!
  2. Niloo:
    13 februari 2014
    Super leuke blog Jelmer! En wat jammer nou van die negerinnen haha.
    Vergeet onze afspraak niet over je "actie" op en boot.
  3. Rini:
    13 februari 2014
    Mooi verhaal en mooie foto's! Leuk om zo'n uitgebreide beschrijving van je ervaringen te lezen.En fijn dat je zo geniet!
    Lekker, hè, zo'n modderbad :-) Hasta otro día!
  4. Jan:
    Hey jongen,
    Je schrijft deze stukjes veel leuker dan je papers ;-) Mooie foto's van NYC. Flauw hoor dat ik niet met je mee mocht. Dat sfeertje in Colombia spreekt mij wel aan. Zo te zien geniet je volop!
    Veel plezier, Jan
  5. Joost:
    14 februari 2014
    Leuk verhaal hoor, wat een onwijs gave reis maak je toch mee! ik zit hier nu met arjen lekker SPSS dingen te doen, en we snappen er helemaal niets van. Denkend aan het idee dat jij nu lekker geniet in Colombia maakt me jaloers, dus geniet er nog maar extra van! Veel plezier ;)
  6. Cihan:
    14 februari 2014
    Another fine piece Jelmer! Looks like you had a really fun time and I must say, even covered with mud you look great and having fun;) You'll probably needed a proper shower after, that mud gets into all kind of places -especially hair- but it is nice to see you are enjoying already!
  7. Geertje:
    Wat een reisverhaal Jelmer! Je bent nog maar "net" op pad
    en je maakt al zoveel geweldige herinneringen.
    Kleurrijke omgeving, hou ik wel van. Meer kleur in je leven.
    Ben benieuwd naar het vervolg!
  8. Annette:
    15 februari 2014
    Wat een superleuk verhaal en wat een belevenissen. Heel veel plezier verder!
  9. Jorieke:
    15 februari 2014
    Hey Jelmer,

Klinkt als een mooie start van je rondreis! Ga er lekker van genieten daar in Colombia.

Groetjes, Jorieke
  10. Sanne:
    16 februari 2014
    Wauw, goed begin van je reis Jel! Wat een belevenissen haha :) Ben benieuwd naar je verhalen over Colombia, enjoy!!
  11. Joep:
    7 maart 2014
  12. Jelmer:
    8 maart 2014
    Bedankt voor alle reacties! Handig Joep dat wist ik dus niet ;)