Klaar voor de start?! Nog niet, maar wel bijna

16 januari 2014 - Almere, Nederland

Hallo mensen!

Jaja dit is hem dan, mijn eerste blog. Nu nog vanuit de warme winter in Nederland. Het is de bedoeling dat het niet de enige blog gaat worden in het komende half jaar. Want ik hoop een boel te beleven, namelijk...

Ik ga backpacken aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De meeste mensen weten ook wel dat dit iets is waar ik al een tijdje op zit te azen! Op 3 februari zal ik vanaf Schiphol (via Reykjavik) naar New York JFK vliegen. Daar ga ik een weekje verblijven (couchsurfend). Op 9 februari ga ik koers zetten richting Cartagena, een stad aan de noordkust van Colombia, waar de zon vrijwel altijd schroeiend heet aanwezig is. En dan begint het grote avontuur waarbij ik over land naar Bolivia ga trekken, gebruik makend van bussen, hostels en plekken om te couchsurfen. In m’n uppie ja. Door de jungle, door de Andes, langs de kust, door de woestijn en over de zoutvlaktes, vrijwel alle landschappen en klimaten zal ik tegenkomen. Echte plannen heb ik niet gemaakt en wil ik ook niet maken op voorhand, maar er is wel een aantal dingen dat ik zeker wil zien en doen. Een terugticket naar Nederland (ik heb voor ogen om eind juli weer terug te vliegen) heb ik nog niet gekocht, maar ik moet sowieso begin september weer hier zijn voor het laatste jaartje van m’n master in Utrecht.

Dingen die ik hoop mee te maken:

-          Meerdaagse trekkings maken
-          De gekte van miljoenensteden als New York, Medellin en Lima ervaren
-          De Amazone in en Macchu Picchu zien
-          Mijn Spaans verbeteren (verstaan lukt goed, maar mijn uitspraak is lachwekkend)
-          Vrijwilligerswerken, liefst op een schooltje, maar mijn Spaans mag wel beter worden eerst.
-          Mijn natte droom sinds jaren: de zoutvlaktes en bizarre natuur rondom Salar de Uyuni in Bolivia
-          Het contact met andere backpackers en bizarre ontmoetingen met de bevolking
-          Maar bovenal jaja: Lekker backpacker zijn en mee te gaan met de waan van de dag.

Het is natuurlijk een heel lange periode dat ik mijn vrienden en familie niet ga zien. Het is ook de eerste keer dat ik langer dan een maand weg ben uit Nederland. Ik ga jullie zeker missen maar ik houd jullie op de hoogte via deze blog. Het is de bedoeling dat ik wel een bekende ga treffen in Ecuador! Maar als soloreiziger tref je veel andere mensen die ook alleen reizen (dat heb ik ook meegemaakt bij een eerdere reis in de Baltics). Ik ga proberen eens in de zoveel weken een nieuw verslag te schrijven. Ook hoop ik zo nu en dan wat foto’s te uploaden, maar ik ken nog niet de snelheid van het internet in Zuid-Amerika, dus pin me daar nog niet op vast.

Nou, de afgelopen tijd heb ik behalve de tickets de verzekering op orde gemaakt en een backpack gekocht. Ook ben ik al helemaal lek gespoten met allerlei vaccinaties. De resterende tijd ga ik m’n backpack verder vullen, maar doordat ik een niet al te grote heb gekocht kan ik in ieder geval ook niet teveel spullen meenemen waarmee ik dan een half jaar moet sjouwen. Ik zoek nog een compact camera’tje dat wel scherpe foto’s kan maken. Daarnaast moet ik de aankomende weken nog volop aan de studie. Mijn laatste tentamen is op de 30e, wat kijk ik uit om daar klaar mee te zijn.

Hasta luego!

1. Anne:
    Hola Amigo!

Je gaat zo'n ontzettend mooie reis tegemoet, daar gaan wij allemaal stinkend jaloers op zijn. Want ik weet zeker dat je een boel mooie foto's gaat uploaden. Maak veel foto's, want ik weet uit ervaring hoe heerlijk het is om die later weer terug te kijken. Maar ook weer niet te veel, want de wereld voor die lens is nog veel mooier haha!

Het is je ontzettend gegund, al gaan we je natuurlijk ook ontzettend missen.

Zolang jij maar voorzichtig doet en boven alles GENIET, dan hebben wij het hier ook goed.

Hou ons op de hoogte, we gaan je volgen :).

Y cuando regresas en Julio, nos vamos celebrar!

X
  2. Susanne:
    17 januari 2014
    Hoi avonturier en mede - reiziger,

Deze 'bekende' heeft heel veel zin om je te zien in Ecuador - als we allebei al wat avonturen hebben meegemaakt in verschillende landen! Leuk dat je nu al een blog begint, de voorbereidingen en spanningen zijn eigenlijk ook al deel van de reis. Het lijstje wat je gemaakt hebt, gaat vast en zeker lukken. In juli kan je alles afstrepen!

Maar eerst je afscheidsfeestje - ik ben erbij!
    Liefs
  3. Thijs:
    Hola Gelmer,

Natuurlijk zijn we er helemaal niet blij mee dat we je straks een half jaar moeten missen, maar na dit stukje gelezen te hebben verheug ik me al op alle komende verhalen over je avonturen.
    Het gaat ongetwijfeld een supergeweldigfantastische ervaring worden en ik geniet heel graag mee van je schrijfkunsten!

Hasta mañana amigo!
    Al Thizo
  4. Cihan:
    17 januari 2014
    Hello Jelmer! You are going to leave soon and will be travelling for a long time. This is a thing what most people dreamed of-A long term travel-! That will be an amazing experience! You'll explore new places, meet new people, try new foods, learn things about the world and yourself! The joy of new experience is one of the most wonderful thing in the world. I am looking forward to hear all those upcoming experiences of yours! Not making real plans in advance gives you the chance of adventure. I just can't wait to read your next post already, listen to your adventures and look at the pictures! So, go soon hehe :P!
  5. Geronimo:
    Ciao Jelmer,

Dopo 7 mesi, il mio italiano ancora così male che ho bisogno di essere scritta da un traduttore esso. Spero che tu fluente in spagnolo può parlare.

Ik ga je missen!

Tot gauw, Jeroen
  6. Jelmer:
    27 januari 2014
    Dank jullie wel allemaal voor de berichten! Thank you for the messages! 1 week nog .... You will hear from me soon ;)
  7. Gert:
    31 januari 2014
    Hoi Jelmer

Even een berichtje van je oom Gert.
    Vanuit Bussum een hartelijke groet en een goede reis en doe voorzichtig en ik kijk uit naar je blog.
    Natuurlijk ook de groeten van Jenette, Marleen en Anouk.
  8. Jan:
    Ha Jelmer,

De laatste voorbereidingen vandaag. Niet vergeten in te checken e.d. Straks nog maar wat gezonds eten. In Zuid-Amerika de komende maanden natuurlijk elke dag bruine bonen, mais, aardappelen en een alpaca-steak.....

Jan
  9. Rini:
    Lieve Jelmer,
    Alles zit in je rugzak (kostte nog wel wat moeite ;-) ), dus nu ben je er helemaal klaar voor. Ik wens je heel veel plezier, mooie avonturen en prachtige indrukken in de komende maanden! Verder hoop ik dat je veel aardige en interessante mensen zult ontmoeten.
    Maar: ik zal je wel vreselijk missen!
  10. Nettie:
    Hoi Jelmer,

Ik wens je een fantastische reis, waarin je ongetwijfeld heel veel mensen zult ontmoeten en veel zult meemaken en ervaren.
    Doe vooral voorzichtig en laat ons via je blog een klein beetje mee genieten.
    Ga lekker genieten van alles wat je ziet en meemaakt.

Groetjes Nettie